Nasze uczennice z klasy 7a Pola Kowalczyk, Anna Samson i Hanna Wójtowicz oraz przeprowadziły projekt „@FaktyEU” w ramach konkursu „Cześć, Europo!”

Oto, jak dziewczyny opisały pomysł oraz plan projektu.

Regulamin stwierdza, że celem Konkursu „Cześć, Europo!” jest „upowszechnianie wiedzy o Europie i Unii Europejskiej wśród młodzieży oraz zachęcenie uczniów do aktywnego działania na rzecz lokalnych społeczności”. Jako uczennice klasy 7 szkoły podstawowej uczęszczamy do szkoły znajdującej się w centrum Gdańska. Większość uczniów GASP-u, w tym uczestniczki konkursu, codziennie dojeżdża do szkoły z okolic Gdańska, ale również Trójmiasta. Ponieważ szkoła nie znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie naszych domów, nasza lokalna społeczność odnosi się głównie do naszych kolegów i koleżanek ze szkoły, z którymi widzimy się od poniedziałku do piątku. Dlatego głównym założeniem naszego pomysłu na konkurs było częściowe przeniesienie naszej szkolnej, lokalnej społeczności do mediów społecznościowych i aplikacji mobilnych takich jak Facebook, Tik-Tok i Instagram.

Innym, równie ważnym argumentem, który sprawił, że postanowiłyśmy skupić się w Konkursie „Cześć, Europo!” na mediach społecznościowych jest fakt, iż obecna młodzież w dużym stopniu funkcjonuje, komunikuje i spotyka się właśnie za pomocą mediów społecznościowych. Po trzecie, poprowadzenie pierwszej części naszego projektu miało mieć jeszcze jeden pozytywny wymiar, to znaczy dotarcie do osób, które nie znajdują się w naszej bezpośredniej lokalnej społeczności, ale za pomocą mediów społecznościowych mogliśmy dotrzeć do nich i przekazać ciekawostki oraz informacje dotyczące Unii Europejskiej oraz Europy. W konkursie nie chciałyśmy jednak ograniczać się tylko do Internetu. Postanowiłyśmy podzielić nasz projekt na dwie części:

·      internetową, w której przekazywałyśmy naszym kolegom i użytkownikom Instagrama i Facebooka wiedzę o Europie oraz zachęcałyśmy ich do wzięcia udziału na naszych konkursach online. Ta część konkursu była poprowadzona przez nas i być podzielona na trzy równoległe etapy:

-   Część, w której publikujemy na naszej stronie Instagrama ciekawostki dotyczące UE oraz Europy;

-  Część, w której nagrywamy i publikujemy filmiki z udziałem uczniów naszej szkoły, a także mieszkańców Gdańska i turystów zagranicznych, w których przepytujemy ich z wiedzy dotyczącej UE i Europy (wzorowałyśmy się na serii filmików „MaturaToBzdura.TV”);

-   Konkursów z nagrodami z wiedzy o UE i Europie skierowanych do odbiorców naszych mediów społecznościowych (Szybki Konkurs, konkurs Tik-Tokowy, Quiz o UE i Europie).

·      fizyczną, w formie warsztatów we współpracy z instytucjami, które zajmują się tematyką europejską w naszym regionie. Warsztaty miały być przeznaczone tylko dla uczniów naszej szkoły. Chodziło nam tutaj o bezpośredni kontakt pracowników instytucji z naszą lokalną społecznością w szkolnym otoczeniu. Końcowo o poprowadzenie warsztatów poprosiłyśmy punkt Europe Direct w Gdańsku, jednak rozważałyśmy zwrócenie się z prośbą o poprowadzenia warsztatów do Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce oraz Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Podczas kilku dni warsztatów miałyśmy również rozdać nagrody uczniom i osobom, które zwyciężyły w naszych konkursach online.

Ze względu na sytuację związaną z koronawirusem nie udało się nam przeprowadzić do końca części warsztatowej oraz rozdysponować nagród, jednak planujemy zakończyć nasz projekt w przyszłym roku szkolnym. Uzyskałyśmy list od Europe Direct Gdańsk, w którym wyrażają oni wolę przeprowadzenia warsztatów po wakacjach, jak tylko pozwoli na to sytuacja epidemiologiczna w kraju.

Dorota Mosiewicz (24.06.2020)